Skrivet av: Torbjörn Svensson | 13 december, 2018

Att så små frön.

Att föreläsa är för mig ett kall. Ett kall att få dela av mig om mitt liv och sprida kunskap, om hur min situation egentligen handlar om mer än bara dövblindhet. Hur det handlar om livet, med stort L, och dess snirkliga stigar med tillhörande hinder och raksträckor.

Jag är lika ödmjuk inför varje föreläsning, oavsett målgrupp och antalet åhörare, därför jag känner den otroligt härliga känslan: ”folk har tagit sig hit för att höra på vad jag har att säga”. Detta gör mig lika glad varje gång, och glädjen över det gör att jag alltid gör mitt bästa för att ge mina åhörare allt de kan få av mig och min historia. Men vissa föreläsningar klappar mitt hjärta extra mycket för. Vissa tillfällen låter mitt hjärta slå ett extra slag av uppskattning att få genomföra, att få stå där och säga de ord som jag tror på och den kunskap jag kan ge – inlindat i bästa Torbjörn-manér. I denna fantastiska kategori så ingår det att föreläsa för barn och ungdomar. För i min roll som förälder så har jag fått ovärderlig förståelse för att den yngre generationen kan påverka vår framtid, med sin öppensinnighet och nyfikenhet. Jag föreläser ofta med en del av fokusen på att barnen sitter med nyckeln om vad livet går ut på och hur man skall leva det. Så när jag får äran att hålla en föreläsning för den yngre generationen, så känner jag den där extra glädjen och upprymdheten. Nyss så fick jag möjligheten att föreläsa för 350 högstadieelever på en skola, vilket var otroligt roligt. Det som gjorde denna föreläsning ännu mer rolig, och väldigt unik, var att jag fick ta del av deras upplevelse efteråt när jag fick deras nedskrivna tankar. Wow, tänkte jag när jag skulle gå igenom texterna – jag kommer få en fantastisk insikt i om jag kunde leverera mina tankar och historia. De positiva ord som kom upp från deras skrivna ord, landade rakt in i hjärtat, bäddade in sig där med värme.

Men efter den första glädjen över att min föreläsning blev så uppskattad så började jag se något annat i de ord jag fått av eleverna. Jag började se hur kunskap och medvetenhet började växa, och en förståelse för att vi alla är olika. Otroligt givande att få uppleva detta och känna att mitt besök där kan ha sått frön hos dessa unga människor. Frön som en dag kanske växer upp till tankar och handling om allas lika värde, jämställdhet och rättvisa. Att bara för att man får olika utmaningar i livet, som till exempel en funktionsvariation, så innebär det inte att man har ett sämre värde som människa. Tankar om ett samhälle där alla är delaktiga. Wow.

Så jag ville låta publicera dessa underbara texter här, givetvis med tillåtelse från eleverna. Så här kommer dem, oredigerade, äkta och alldeles fantastiska. Läs dem, och se om ni kan se det jag kan se, nämligen en blick in i framtiden. //Torbjörn.

”Tankar som väcktes hos mig efter föreläsningen var att jag som inte har funktionsnedsättning är likadan som en som har det och därför ska jag inte behandla hen annorlunda än vad jag behandlar andra för att vi båda är två människor och har samma behov och det är kommunikation. Människor kan inte leva utan att kommunicera med varandra för då känner man sig tom och ensam. Jag kände igen mig lite när det gällde om den här saken. När jag först kom till Sverige kunde jag inte svenska, inte ett enda ord och det var väldigt svårt för mig eftersom jag inte kunde kommunicera med de andra eleverna. Jag blev mobbad då för jag inte kunde svenska, lite som Torbjörn (för att han inte kunde kommunicera med andra) men jag kämpade igenom det och försökte lära mig så bra svenska som möjligt. Efter den här föreläsningen lärde jag mig om jag har en svaghet ska jag inte bara ge upp och bara tänka att det är kört för mig utan jag ska kämpa genom svårigheten och bli bättre som Torbjörn gjorde.

Jag är så sjukt stolt över Torbjörn för att han lever som han vill, han bryr sig inte om vad andra tänker om honom och är därför öppet om sina nedsättningar. Att kunna stå framför en publik och berätta om sina nedsättningar är svårt tycker jag men han bryr sig inte om det utan bara tänker på att det är hans liv, hans liv är så och att han ska inte ändra sig för att andra tänker annorlunda om honom. Det som är så starkt av honom är att han inte skäms över hur han är vilket han inte borde vara heller och kan berätta om det för flera hundra personer.”

”Jag tyckte han prata tydligt för att vara döv. Han var väldigt öppen med det som hade hänt honom. Man fick ett helt annat perspektiv om hur man ser på folk med blindhet och folk som är döva. Det var även häftigt att han kunde paddla över Öresund och vara dövblind samtidigt. Extremt coolt! Det var en mycket intressant föreläsning och jag har faktiskt lärt mig en del. Hoppas han fortsätter kämpa för sina barn att få träffa dem oftare! Jag tyckte han verkade som en väldigt trevlig person och jag fick veta extremt mycket mer om hur det är att vara blind och döv.”

”Min spontana tanke är att det var en otroligt bra föreläsning. Torbjörns föreläsningssätt är väldigt bra då han blandar humor och allvar på ett mycket välfungerande sätt. Jag tror att jag talar för alla som närvarade när jag säger att föreläsningen var otroligt emotionell, samtidigt som den var fascinerande och inspirerande. Torbjörn har, med sin otroliga historia, visat att ingenting är omöjligt, så länge man tror att man kan. Den drivkraft han besitter är få förunnad och bör uppskattas.

När jag gick till föreställningen var jag inställd på att den skulle vara intressant och ganska deppig, vilket den var. Men den hade fortfarande tydliga inslag av humor och, framför allt, hopp. Att bara för att livet tar en oväntad vändning så betyder inte det att livet är över, bara att man ska få se världen ur ett nytt perspektiv, i Torbjörns fall är det genom en tolk bakom honom och en bredvid honom.

Jag kan varmt rekommendera föreläsningen, Torbjörn lär ut och talar på ett sätt som gör att man vill lära sig mer, att man vill höra allt om det och förstå. Och jag tror att jag börjar förstå mer om hur det är att leva med en funktionsvariering och hur jag, som icke-nedsatt kan hjälpa på ett sätt som fortfarande inkluderar de funktionsvarierade på ett bra sätt.”

”Det var häftigt hur han levt sitt liv innan och hur han gör allt för att ha det kvar som han hade det innan. Det med hur han vill ha frihet och hur han lyckas hitta nya sätt är väldigt inspirerande. Jag tyckte att hans historia var väldigt tung men den öppnade upp många tankegångar. Ett exempel var hur bra han kunde sköta så många saker så snabbt trots sin dövblindhet, att han så snabbt kunde hitta alla knappar på datorn. Att han lyckades åka kajak och att han nu ska cykla är väldigt imponerande. Det är mycket att lära sig, att lära sig åka kajak utan att kunna få instruktioner visuellt eller muntligt måste vara väldigt svårt men framför allt att han vet var han ska åka någonstans. En så stor förändring måste vara svårt för en och även att inte få träffa sina barn så mycket. Jag tror att han är en inspiration för många — blinda, döva, dövblinda men också alla andra. Jag trodde inte att dövblinda bara satt stilla och gjorde ingenting men jag trodde verkligen

inte man skulle kunna åka skidor, paddla eller cykla. Jag lärde mig väldigt mycket nytt idag och det gav verkligen mycket.”

”Nu vet jag hur det är att vara blind döv jag visste inte så mycket om att vara döv eller blind för den delen. Jag tyckte att när Torbjörn berättade hur han levde var intressant för att det är coolt det som han har gjort och det inspirerar mig mycket att folk inte bara ger upp för dem inte kan se eller höra. Jag fick också se hur han lever sitt liv fast i hans perspektiv som jag gillade. Det som jag funderar just nu på är hur jag hade gjort om jag hade varit i den situationen.”

”jag tyckte det var väldigt intressant att höra hur hans liv utspelar sig. Hur han kan se glädjen i livet med all hjälp trots att han har en sådan stor funktionsnedsatthet. Jag tror inte det var någon som skulle kunna föreställa sig innan föreläsningen vilka möjligheter det finns idag att leva ett liv som kan liknas med många andras.”

”Jag visste inte innan att svenskar hade så mycket fördomar om blinda och döva personer. Innan föreläsningen så trodde jag att Sverige hade kommit rätt långt med att döma alla lika, men sen så berättade han det om att Sverige inte har haft en regel om att dövblinda ska ha röda markeringar på sina stavar, medan stora delar av världen hade det. Det var bland annat på grund av alla fördomar som han inte kunde träffa sina barn lika ofta som en förälder utan funktionsvariationer.”

”Jag tänker egentligen bara på hur stark han är. Han gjorde även att man fick reda på hur det faktiskt fungerar att vara dövblind. Han berättar även på hur andra behandlar honom och det är många fördomar som är väldigt hemska. Det jag tyckte var hemskast var att bara mamman fick ta hand om barnen tack vare vårt samhälle idag. Jag lärde mig även att Sverige behandlade personer med funktionsnedsättning så illa för man säger ofta hur bra de behandlas i Sverige.”

”Jag tycker att föreläsningen var bra och intressant. Något jag lärde mig var att det svenska samhället inte tog så bra hand om personer med funktionsvariationer som jag trodde. Trots att det var ett tungt ämne var det bra att han hade med lite humor i föreläsningen. Det var intressant att inte bara höra om alla saker han missar som jag tänkt på tidigare, utan även vad han kan göra nu.”

”Jag insåg att det svenska samhället inte fungerar så bra som jag har trott. Det finns mycket som behövs utvecklas för att alla ska få vara en lika stor del av samhället. Föreläsningen var väldigt inspererande och det var bra att Torbjörn lyckades kombinera allvar med humor. Det är härligt att se att han fortsätter kämpa och vägrar inse att han inte kan.”

”Jag tycker att det var ett väldigt inspirerande föredrag. Jag trodde att Sverige var bättre på att hantera funktionsvariationer. Jag tycker att det är väldigt sorgligt att Sverige inte är mer accepterande när det gäller funktionsvariationer.”

”Jag blev chockad över hur svårt det är för personer med funktionsvariation att komma in och bli accepterad i samhället. Jag fick se Sverige från en annan vinkel då det alltid har varit landet för mig där alla hjälper alla, men Torbjörn fick även fram Sveriges svagheter och får oss att se från ett annat perspektiv. Jag blev även riktigt inspererad över att han kan se det ljusa i det mörka och fortfarande ha en positiv inställning trots att hans liv rasade samman och att han var tvungen att ge upp sitt yrke.”

”Man blir väldigt ställd när man får höra om Torbjörns historia, den väcker mycket känslor. Föreläsningen var riktigt bra och man var med hela tiden för att inget var långtråkigt utan det var väldigt intressanta saker man blev informerad av som fångar ens intresse. När jag fick höra att en blind-döv man skulle komma och ha föreläsning så trodde jag att den skulle bara vara om negativa saker, för det är den första tanken man får när man hör att någon är blind-döv. Men han blandade föreläsningen med humor och allvar på ett bra sätt som bara gör historien bättre. Man får ett helt annat intryck om hur det är att vara blind-döv på så många olika perspektiv, när man känner hur ens liv bara förstörs men att hoppen finns kvar om man väljer att kämpa för det, som Torbjörn gör. När han berättade att han hade paddlat kanot mellan Öresund och att han skulle cykla blev jag riktigt fascinerad och börjar tänka att verkligen inget kan stoppa en och att man ska fortsätta kämpa.”

”Detta har väckt många tankar men främst att det är väldigt coolt att bara höra om denna kombinationen av funktionsvariationer, men när det kommer så nära en så fattar man faktiskt hur världen ser ut för människor som lever såhär. Jag blev väldigt fascinerad över hur lycklig han kan lyckas vara med sina funktionsvariationer och att han lyckades hitta en mening i sitt liv. Det är väldigt sorgligt hur han inte får träffa sina barn på grund av sina funktionsvariationer men att han fortfarande kämpar så mycket för det är väldigt inspirerande.”

”Jag visste inte innan att svenskar hade så mycket fördomar och att det var så pass svårt att leva med en funktionsvariation i Sverige. Jag fick också bättre inblick på hur det är att leva med en funktionsvariation i Sverige. Jag förstod också att man kan fortsätta leva sitt liv trots att man har fått en funktionsvariation.”

”Jag tycker föreläsningen var väldigt bra och gav mig mycket större förståelsen över hur det faktiskt är att leva med dövblindhet. Den fick mig även att reflektera över att Sverige faktiskt kanske inte är så bra på att behandla folk lika även om dem har funktionsvariationer. Han inspirerade och blandade allvaret med humor. Han visade att man aldrig ska ge upp även om livet känns svårt och hans kämparglöd var väldigt inspirerande.”

”Jag är väldigt imponerad över de prestationerna som har utfört. Jag blev t.ex. väldigt imponerad över att han lyckades paddla över Öresund trots sin funktionsnedsättning. Jag hade nog inte klarat även att jag kan se och höra. Jag hoppas verkligen att Torbjörn kan få träffa sina barn oftare. Jag lärde mig mycket om funktionsnedsatta idag. Jag blev imponerad över hur bra Torbjörn pratade och att han såg allt som hände i rummet tack vare sina tolkar.”

”Jag funderar på hur det hade varit att ha en familjemedlem med någon funktionsvariation. Om det t.ex. hade varit dövblindhet hade det ju varit smidigt om familjen kunde teckenspråk, men om man, som Torbjörn, fick det mitt i livet kan det ju vara svårt för alla “inblandade” att lära sig teckenspråk. Det var ungefär det jag funderade på under hela föreläsningen. Mina intryck av Torbjörn var att han är en väldigt rolig person, han var duktig på att prata och att få fram det han menade. Det var såklart även fascinerande hur mycket han lyckats åstadkomma trots livshinder han stött på. Hans två tolkar hjälper ju honom i vardagen. Jag kan tänka mig att den tolken som tecknar på hans rygg, är hans “ögon” och den andra, som tecknar i hans hand, är hans “öron”.”

”Jag kan känna att jag har fått en HELT annan bild på funktionsnedsättningar, Jag tänker inte på samma sätt om de som jag gjorde innan. Jag har fått mer förståelse för hur svårt och tufft det är ibland, och hur mycket de faktiskt behöver kämpa för sina rättigheter, vilket är så sjukt! Jag fastnade mest för slutet, det här med hans barn att han nästan aldrig fick träffa de för att han hade en funktionsnedsättning! Han var så duktig på föreläsningen, han skötte de så bra! Jag blev väldigt förändrad när jag hörde honom tala!”

”Jag börjar att tänka rätt så mycket på min egna hörselnedsättning. Det är inte så farligt för tillfället men jag har opererats två gånger förut. Och min hörsel börjar enligt mig själv och mina vänner bli sämre med tiden. Så just nu håller jag på att vänta på ett svar från något väldigt komplicerat test, som väldigt få i Sverige har gjort. Men en sak jag hakade upp mig på när han pratade var att han gjorde det med inlevelse. Så personligen var det som om att jag verkligen kunde känna hur han hade tänkt och känt under den här perioden. Men jag började också då att tänka på andra saker. Som att min hörsel kanske försämras med tiden. Och min mamma har glasögon. ”

”Jag tyckte att den här föreläsningen var väldigt bra och det gav mig en uppfattning om hur man kan klara livet även om det är svårare. Någonting som gjorde intryck på mig var att han gjorde så mycket saker som jag aldrig skulle klara av t.ex. att åka skidor på hög höjd och sedan också att han ska cykla från Treriksröset ända ner till Smygehuk på en tandemcykel. Han imponerade på mig väldigt mycket för att jag skulle inte våga föreläsa om jag hade en sådan funktionsnedsättning. Jag tyckte att det är otroligt att han pratade så bra som han gjorde och under tiden han pratade så kunde han förstå helt vad vi i publiken gjorde.”

”Hans föreläsning gjorde ett starkt intryck på mig. Det där om att han paddlade kajak över ett sund fick mig att känna: WOW! Han visade att även om man är dövblind så är livet inte helt kört.”

”Att vad som en händer med dig ska du fortsätta kämpa, inget ska stoppa dig och det är mycket viktigt. De är något som jag har lärt mig efter denna föreläsningen och jag blev även inspirerad av Torbjörn att fortsätta kämpa med det jag tycker är roligt. För så som han har det och allt han gör är faktiskt ganska coolt. Han gör saker som jag aldrig hade

vågat men dessutom så gör han det utan och se och höra vilket är jätte fräckt. Och även att inte skoja om sånna här saker, tex vissa säger ibland ”Du är cp-skadad” men det är faktiskt en allvarlig sak som man inte ska skoja om. Att man tänker till innan man säger något.”

”Jag tyckte det vara coolt med de som tolkade med de på ryggen att han fatta när någon gäspa för hon sa det på ryggen till han.”

”När han stod och pratade glömde man bort hans nedsättningar och det var som att lyssna på vem som helst. Torbjörn var liksom så bra på att prata och framföra även fast han varken kunde se eller höra, det var så fascinerade och fint att se.”

”Det är dåligt att så många har så många fördomar om funktionshinder.”

”Hans positiva attityd mot situationen var dock väldigt inspirerade. Nästan allt han gör är för att visa att om man får rätt hjälp, kan man åstadkomma nästan allt. Han tog dock också upp att inte många får den hjälpen och att man måste stötta dom människorna om man kan. ”

”Jag blev lite chockerad när jag hörde att han fortfarande gjorde och testade på nya saker, men jag tycker det är bra att han visar att man kan göra allt även om man har funktionsnedsättningar, och jag tycker det är väldigt synd att det är så tabubelagt om man har en funktionsnedsättning för att alla har rätt till den hjälp och det stöd som de behöver. Det är också bra att han tog upp att man inte ska kategorisera människor för alla är lika värda och det kan bryta ner en människa väldigt mycket om man får höra många elaka kommentarer och så, jag tror att han fick många att inse att de inte är bra att vara taskig utan att man borde respektera alla för den man är.”

”Han var en väldigt inspirerande och glad person, hans personlighet smittade av sig.”

”Den gav en bra bild om hur vi har behandlat folk med svårigheter som en borttappad hund. Medans de är riktiga människor. Sen lite om hur vi bör kommunicera. Själv tänkte jag att det han har got igenom var förfärligt, men han tar tjuren i hornen och har gjort fantastiska saker. Även de saker som har uppmuntrat honom. Jag tänkt även på i tisdags då jag skulle hem från träningen via tåg då en person kom med en sådan stav. Den var bara vit så jag kunde prata med henne. Hon skulle på samma tåg som jag. Jag märkte att hon inte visste var dörren så jag gjorde en snabb presentation och lede henne igenom dörren. Denna presentation var en bra lära för alla och nu tror jag att vi alla kan vara villiga att se dom nu som en människa och inte en borttappad hund.”

”Jag tror många som hört föreläsningen känner sig lite extra berörd om hur samhället verkligen är. Jag tycker det var bra att just vi fick ha föreläsningen då det är vi som är ska göra skillnad när vi blir äldre. ”

”Han är väldigt stark som lyckades vända sitt liv och kan tänka på sin funktionshinder men humor och kunna skämta om det. Jag känner också att jag har mer förståelse för folk men funktionshinder och hur det kan kännas för dom. Jag har mer förståelse hur livet kan förändras drastiskt av att man får ett funktionshinder”

”Jag hade inte riktigt tänk på att det fanns blind-döva personer innan föreläsningen…stor inspiration eftersom han kunde åka skidor, kommunicera (b.l.a. med hjälp av ryggen!!) … Då slog det mig att man inte ska ge upp hur än förutsättningarna ser ut och tänka positivt!”

”Han visade att ingeting i princip var omöjligt”

”Det som påverkade mig mest var hur han beskrev hur svårt det är att bli accepterad och behandlad lika, vilket han tryckte väldigt hårt på och att det behövs förändras.”

”…han vek sig inte och fortsatte med att liv ändå. Fast på andra sett. Han lärde sig olika strategier för att kommunicera med andra. Han lärde sig hur man läser av teckenspråk i andras händer och hur man kan kommunicera med tecken som blir ritade i ryggen vilket jag tycker är superhäftigt”

”Torbjörn var väldigt noga med att förmedla att samhället inte är anpassat för folk med funktionshinder. Att Sverige som ses som ett så jämställt och bra land kanske inte alltid är det. Ingen i min närhet har något större funktionshinder därför har jag inte tänkt på detta så mycket. Men Torbjörn har rätt i de faktum att en person i rullstol eller en person med döv/blindhet ska kunna leva i ett samhälle precis som många andra. För just nu kan han t.ex inte ta sig fram på stan eller kommunicera med andra utan hjälp. Det här är en hjälp alla borde ha möjligheten att få. Detta tycker jag borde krävas, speciellt i ett land som Sverige. Efter föreläsningen känner man sig verkligen tacksam över det man har.”

”Intressant att höra att han inte skyllde på att det var hans funktionsnedsättningar som stoppade honom utan att det var systemet/samhället som hindrade honom med att det tex inte var anpassat eller hjälpte personer med funktionsnedsättningar. ”

”Jag blev väldigt fascinerad över hur han med hjälp av sin tolk kunde veta vad som hände i rummet. Det är ganska otroligt när man tänker efter att han t.ex kan veta att någon gäspar med hjälp av en gest på ryggen. Jag blev även väldigt inspirerad av honom när han berättade om vad han hade åstadkommit som t.ex att han hade paddlat över Öresund och att han var den som hade infört en käpp med röd markering för de som var både döva och blinda i Sverige.”

”Det var kul och intressant att få se någon så motiverad och positiv till livet även om man stöter på hinder”

”Men en sak som var väldigt synd var att han inte får vara pappa på halvtid. Det är sjukt orättvist, han har lika mycket rätt att ha dem varannan vecka som en person med icke funktionsnedsättning. Om hans barn ungås med honom kommer de ju lära sig att prata med honom som tolkarna gör, jag hoppas verkligen att han får igenom att han kan bli pappa på halvtid.”

”Det fick mig att tänka innan jag tänker hur det är för andra som kanske sitter i rollstol eller något.”

”Det jag tycker är synd är att alla inte accepterar folk med funktionsnedsättningar som behandlar honom på ett diskriminerande sätt.”

”Han var väldigt bra på att få alla att lyssna”

”Han vågade ställa sig framför en massa människor som han inte såg eller kunde höra och förklarade bättre än de flesta hade gjort om sitt liv. Kanske för att hörseln och synen ersatts med något annat. ”


Svar

  1. Var på din föreläsning idag på OV nätverkslunchen.
    Du är helt fantastisk!
    Att få höra dig berätta om ditt liv och dina utmaningar. Jag vill bara skriva och berätta att allt du sa fastnade, kan inte sluta tänka på hur du kämpar. Var tvungen att direkt jag kom hem gå in och läsa mer på din blogg. Önskar dig lycka till med livet och med dina barn! Ge aldrig upp!
    Mvh Ulrika


Lämna en kommentar

Kategorier